Alternatif Eğitimde Sanat


Alternatif eğitim, günümüzde çokça tartışılan ve yeniliklere gebe yöntemler dizisidir. Alternatif eğitim uygulamasıyla birlikte eğitimde farklılıklar oluşturmak ve bu farklılıkların verimliliğinin nasıl olacağı düşünülmelidir. Alternatif eğitimde sanat ise sanatın nasıl uygulanacağından ziyade sanat ve alternatif eğitim uygulamalarının entegre olmasıyla birlikte eğitimde ortaya konacak yeni projelerin neler olabileceği konusunda akademisyenlere, eğitim reformcularına ışık olacaktır.

Alternatif eğitimde sanatın işlenmesi söz konusu olduğunda, sanat ve sanatsal uygulamaların varlığı ve bu uygulamaların eğitime işlenmesinde farklı eğitim metotlarının uygulanması dikkate alınır. Montessori, Waldorf gibi yaklaşımlarda eğitim uygulamalarındaki metotların işlenmesi sırasında araç olarak resim, heykel vb. etkinliklere başvurulabilir. Endonezya'da yer alan Green School Bali gerek mimarisi gerek uygulama etkinlikleriyle iyi bir örnektir.

Alternatif eğitimin gerekliliği, eğitimde var olmasının önemi, uygulamasının ne ölçüde olacağı, hangi yaşlarda uygulanacağı başka bir tartışma konusudur ancak alternatif eğitimin uygulanması aşamasında sanatın işlerliği öğrencilerin etkinliklere katılımını arttıracağı gibi, farkındalık kazanmasına yardım eder, çok boyutlu düşünebilmesini destekler.

Alternatif eğitim uygulamalarında sanatı nasıl işleyeceğimizi bilmek, eğitimcilere alternatif eğitim ve sanat konusunda bilgi sahibi olmak ön şartını koşmaktadır. Bunun için alternatif eğitim uygulamalarını ezberlemek ve sınıf ortamında bunları deneyimlemek yeterli olmamaktadır.

Alternatif eğitimlerdeki felsefenin çıkış noktasını algılayıp, yöntemin asıl amacını içselleştirerek sınıf içi, sınıf dışı etkinliklere entegre etmek yoluyla daha özgün ders işlenebilir. Bir sınıf ortamını atölye gibi de değerlendirebilirsiniz ya da sınıf dışında ders etkinliklerini de gerçekleştirebilirsiniz.

 Tüm bunları gerçekleştirirken sanata da dokunabilirsiniz. Matematikte kesirleri anlatan kolaj çalışması yaptırabilir, fen dersi için deney düzeneği maketleri oluşturtabilir, sosyal bilgilerde haritaları zihin haritası olarak yeniden işlemelerini ve özgün haritalara sahip olmalarını sağlayabilirsiniz. İngilizce şiirler yazmalarını, bu şiirleri müzikal oyun tadında oynamalarını çalışmalarını sergilemelerini ya da yarışmalar yapmalarını sağlayabilirsiniz. Bir fen dersinde bitki dikmeyi de tecrübe edebilmelerini sağlayabilirsiniz.

Eğitimde öğrenmeler gerçekleşirken sanata da dokunan, sanatı algılayan, çoklu disiplinle öğrenen nesillerin güzel işler yapacağına olan inancımızla...

Yorumlar

Popüler Yayınlar