Kitap Okuma Alışkanlığı ve Çocuk
Kitap okumayı bırakın, okumaya bile üşenen bir toplumuz. Peki bu hale nasıl geldik, okumayı nasıl sevemedik? Cevap klasik "ağaç yaşken eğilir."
Çocuklar henüz okul öncesi dönemde dünyayı algılama, kafalarında dünyadaki olayları, alışkanlıkları şematize etme dönemindedir. Bu dönemde basitçe ev içinde nasıl davranırsak çocuk bunu beynine normal olarak kaydeder ve tüm hayatı boyunca kendine bunu temel alır.
Daha henüz anne rahmine düşmüş bebeğe kitap okuyan anne ve baba, bebeklerine hem kendi sesini tanıtmış hem de dünyayı tanıtma aşamasında ilk adımı atmış olurlar. Böylelikle bebek henüz doğmadan okunanı dinlemeye başlar. Bu dönemde dünyadaki güzellikleri anlatan, okuyan ebeveynler, bilinçaltında dahi olumlu düşünmeyi dustür edinmiş evlat yetiştirme aşamasında başarılı bir adımla yola başlamış olurlar.
Ancak bu kitap okuma alışkanlığı için yetersiz bir adımdır. Yukarıda da bahsettiğim gibi okul öncesi dönemde çocuk yaşantılarımızı temel alır. Evde kitap okuyan bireyler gören çocuk, ister istemez kitaplara yönelir. Evde kitap okuma saati yapan aileler daha etkili iletişim kurar, vakitlerini daha faydalı işler için harcar, bilgilerine bilgi katar, okuma alışkanlığı geliştirmiş bireyler yetiştirmiş olurlar.
Peki bu kitap okuma saatinde herkes sessizce kitap okumak zorunda mı? Hayır. Evde bir bireyin kitap okuyup diğerlerinin dinlediği ve aralarında katılım yaptığı sohbet ortamları aile bağlarını güçlendirdiği gibi çocuklarda kitaplara karşı sevgi duygusu aşılamaktadır. Bu yöntemi okumayı öğrenen çocuklarınızla uyguladığınızda arada onlara okutup sizin dinleyici olmanız çocuk için özgüven geliştirici bir yöntemdir.
Benzer şekilde henüz okuma bilmeyen çocuklarda uyurken kitap okunması kitap okumanın beynin bir ihtiyacı olduğu yönünde bilincin oluşmasına vesile olur.
Okumayı yeni öğrenmiş çocuklarınızla günde en az yarım saatlik okuma etkinliği uygulayın ve çocuğunuzu dinlerken ona katılın, dinlediğinizi gösteren kısa cümleli katılımlarda bulunun.
Gün içinde okumaya, çocuğunuzun okumasına çok fazla vakit ayıramıyorsanız bile bunu düzenli yapmaya gayret edin. Düzenli okuma etkinlikleri çocuklarda okuma alışkanlığının kazanılmasında en önemli faktörlerden biridir.
Okuyan ve okutan yarının gençlerinin bilgi dolu olması duası ile...
Çocuklar henüz okul öncesi dönemde dünyayı algılama, kafalarında dünyadaki olayları, alışkanlıkları şematize etme dönemindedir. Bu dönemde basitçe ev içinde nasıl davranırsak çocuk bunu beynine normal olarak kaydeder ve tüm hayatı boyunca kendine bunu temel alır.
Daha henüz anne rahmine düşmüş bebeğe kitap okuyan anne ve baba, bebeklerine hem kendi sesini tanıtmış hem de dünyayı tanıtma aşamasında ilk adımı atmış olurlar. Böylelikle bebek henüz doğmadan okunanı dinlemeye başlar. Bu dönemde dünyadaki güzellikleri anlatan, okuyan ebeveynler, bilinçaltında dahi olumlu düşünmeyi dustür edinmiş evlat yetiştirme aşamasında başarılı bir adımla yola başlamış olurlar.
Ancak bu kitap okuma alışkanlığı için yetersiz bir adımdır. Yukarıda da bahsettiğim gibi okul öncesi dönemde çocuk yaşantılarımızı temel alır. Evde kitap okuyan bireyler gören çocuk, ister istemez kitaplara yönelir. Evde kitap okuma saati yapan aileler daha etkili iletişim kurar, vakitlerini daha faydalı işler için harcar, bilgilerine bilgi katar, okuma alışkanlığı geliştirmiş bireyler yetiştirmiş olurlar.
Peki bu kitap okuma saatinde herkes sessizce kitap okumak zorunda mı? Hayır. Evde bir bireyin kitap okuyup diğerlerinin dinlediği ve aralarında katılım yaptığı sohbet ortamları aile bağlarını güçlendirdiği gibi çocuklarda kitaplara karşı sevgi duygusu aşılamaktadır. Bu yöntemi okumayı öğrenen çocuklarınızla uyguladığınızda arada onlara okutup sizin dinleyici olmanız çocuk için özgüven geliştirici bir yöntemdir.
Benzer şekilde henüz okuma bilmeyen çocuklarda uyurken kitap okunması kitap okumanın beynin bir ihtiyacı olduğu yönünde bilincin oluşmasına vesile olur.
Okumayı yeni öğrenmiş çocuklarınızla günde en az yarım saatlik okuma etkinliği uygulayın ve çocuğunuzu dinlerken ona katılın, dinlediğinizi gösteren kısa cümleli katılımlarda bulunun.
Gün içinde okumaya, çocuğunuzun okumasına çok fazla vakit ayıramıyorsanız bile bunu düzenli yapmaya gayret edin. Düzenli okuma etkinlikleri çocuklarda okuma alışkanlığının kazanılmasında en önemli faktörlerden biridir.
Okuyan ve okutan yarının gençlerinin bilgi dolu olması duası ile...
Yorumlar